Jak wygląda obsługa osób niepełnosprawnych na lotnisku Chopina? Ta kwestia pozostaje niezwykle ważna – nie tylko dla samych osób z niepełnosprawnością, ale również dla ich bliskich i przyjaciół, którzy chcą podróżować w większej grupie (obejmującej właśnie osoby niepełnosprawne). Nie jest tajemnicą, że za niepełnosprawną uznaje się osobę, która posiada swego rodzaju ograniczenia – wynikające z fizycznych, psychicznych bądź sensorycznych ubytków, mogących realnie utrudniać jej codzienne funkcjonowanie. Na szczęście, coraz to więcej osób z niepełnosprawnościami, decyduje się nie tylko na wykonywanie szeregu zadań na co dzień (na przykład poprzez aktywne uczestnictwo w życiu zawodowym), ale również na podróżowanie (także z wykorzystaniem transportu lotniczego!).
Osoba niepełnosprawna na lotnisku – z czego mogą wynikać trudności?
Z oczywistych względów, jeśli jesteśmy osobami niepełnosprawnymi bądź podróżujemy z nimi, powinniśmy stawić się na lotnisku nieco wcześniej – tak, aby uniknąć ewentualnych opóźnień, związanych z przyjazdem specjalnego busika, który pomoże nam dostać się na płytę lotniska. Jeśli chodzi o osoby niepełnosprawne, ich zależność od osób trzecich wynika głównie z zaawansowania niepełnosprawności – co jednak, nawet w skrajnych przypadkach, nie oznacza konieczności rezygnacji z latania samolotem. Sama w sobie niepełnosprawność może przybierać różne formy – między innymi takie jak:
Niepełnosprawność fizyczna – obejmująca osoby z konkretnymi ograniczeniami ruchowymi, na przykład z powodu urazów, chorób genetycznych, amputacji, paraliżu lub innego rodzaju schorzeń, które utrudniają mobilność.
Niepełnosprawność sensoryczna – dotycząca tych osób, które zmagają się z ograniczeniami, związanymi ze zmysłami (słuchem, wzrokiem). Przykładem osoby z niepełnosprawnością sensoryczną może być osoba niedosłysząca czy niewidoma.
Niepełnosprawność intelektualna – czyli niepełnosprawność, określająca trudności w rozwoju umysłowym, które mogą wpływać na zdolność do uczenia się, zapamiętywania, rozwiązywania problemów, komunikacji czy samodzielnego funkcjonowania na co dzień.
Niepełnosprawność psychiczna – obejmująca osoby z zaburzeniami psychicznymi – na przykład depresją, lękami, schizofrenią. Tego rodzaju przypadłości mogą wpływać na zdolność normalnego funkcjonowania w społeczeństwie.
Obsługa osoby niepełnosprawnej na lotnisku
– z czego możemy skorzystać?
Decydując się na podróżowanie z osobą niepełnosprawną bądź gdy sami posiadamy niepełnosprawności, a przy tym nie chcemy rezygnować z transportu lotniczego, warto jest odpowiednio wcześnie zarezerwować wygodne, bezpieczne miejsce parkingowe – dedykowane osobom z niepełnosprawnościami. Tego rodzaju miejsce parkingowe jest naturalnie nieco większe niż standardowe – tak, aby móc bezpiecznie wysiąść czy wsiąść do pojazdu. Podróżując samolotem, warto dowiedzieć się odpowiednio wcześnie, na jaki cennik powinniśmy się przygotowaćz jakich benefitów możemy skorzystać. Do najważniejszych z nich należą kwestie takie jak:
Wsparcie asystenta przed podróżą – osoba z niepełnosprawnościami może wcześniej zgłosić swoje potrzeby (najlepiej, jeśli zrobi to do 48 godzin przed podróżą) linii lotniczej, którą zamierza podróżować bądź obsłudze lotniska. Można to zrobić zarówno podczas rezerwacji biletu, jak i bezpośrednio u przewoźnika. Nie wszyscy wiedzą, że możliwe jest również zarezerwowanie takiego miejsca w samolocie, które jest dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (na przykład znajduje się blisko toalety czy też obejmuje więcej miejsca na nogi).
Możliwość skorzystania z pomocy asystenta na lotnisku – wsparcie asystenta przed wylotem to zaledwie jedna z kilku możliwości, z jakich możemy skorzystać. Będąc już na lotnisku – po zaparkowaniu samochodu na zarezerwowanym wcześniej miejscu parkingowym – możemy skorzystać między innymi z pomocy asystenta przy wejściu na lotnisko, z transportu wewnętrznego (polegającego na podjechanie specjalnym pojazdem bądź wózkiem inwalidzkim do transportu osób z niepełnosprawnością w obrębie terminala). Inną formą wsparcia pozostaje pomoc przy odprawie biletowej czy nadaniu bagażu, a także możliwość skorzystania z priorytetowej obsługi, obejmującej między innymi odprawę.
Pomoc w przemieszczaniu się na lotnisku – przemieszczanie się po lotnisku może odbywać się między innymi z wykorzystaniem wózków inwalidzkich, które są wypożyczane przez lotnisko. Kiedy osoba z niepełnosprawnością wymaga pomocy w dostaniu się na pokład samolotu – również może z niej skorzystać. Najczęściej do tego typu transportu używa się specjalnych wind bądź pojazdów.
Udogodnienia w samym terminalu – osoby niepełnosprawne mogą skorzystać zarówno z dedykowanych toalet, przystosowanych do ich potrzeb, jak i ze specjalnego oznakowania (z wykorzystaniem tablic informacyjnych). Co ciekawe, wiele lotnisk dysponuje również tablicami z informacjami pisanymi alfabetem Braille, które umożliwiają odczytanie treści przez osoby niedowidzące czy niewidome.
Możliwość skorzystania ze wsparcia przy wejściu na pokład i wylądowaniu – osoby z niepełnosprawnościami mogą skorzystać z asysty przy wejściu na pokład (między innymi przy przejściu przez rękaw czy wsiadaniu do autobusu lotniskowego), jak i ze wsparcia przy wylądowaniu (na przykład z odbioru bagażu przez asystenta).
Na lotniskach, również lotnisku Chopina, możemy liczyć na specjalne miejsca parkingowe dedykowane osobom niepełnosprawnym, które zazwyczaj znajdują się w niedalekiej odległości od terminali. Co więcej, lotniska niejednokrotnie współpracują z przewoźnikami, oferującymi dostosowane środki transportu, takie jak autobusy przystosowane do osób na wózkach inwalidzkich. Nie wszyscy wiedzą, że osoby pracujące na lotniskach są zazwyczaj bardzo dobrze przeszkolone w zakresie wsparcia osób niepełnosprawnych – a dzięki temu, że coraz to więcej osób z niepełnosprawnościami decyduje się latać samolotami, może realizować swoje kompetencje i umiejętności częściej niż jeszcze kilka lat temu.
Osoba niepełnosprawna na lotnisku – co warto wiedzieć?
Jeśli jesteśmy osobami z niepełnosprawnościami i zamierzamy podróżować samolotem bądź czeka nas niebawem lot z osobą niepełnosprawną, warto opracować swego rodzaju plan działania, obejmujący kroki takie jak:
Zarezerwowanie konkretnych miejsc w samolocie i zgłoszenie potrzeby skorzystania z asysty osoby z niepełnosprawnościami powinny zgłosić swoje potrzeby przynajmniej 48 godzin przed lotem, umożliwiając tym samym personelowi lotniska i linii lotniczej odpowiednie przygotowanie się w tym zakresie. Może ono obejmować zarówno wsparcie w poruszaniu się po lotnisku. W zależności od tego, z jakim rodzajem niepełnosprawności mamy do czynienia, możemy zarezerwować miejsca blisko toalety, z dodatkową przestrzenią na nogi, czy łatwym dostępem do wyjścia awaryjnego.
Przybycie na lotnisko – kiedy przybędziemy już na lotnisko, skorzystajmy ze specjalnych miejsc parkingowych, które znajdują się blisko terminali. Co więcej, niektóre lotniska dysponują dedykowanymi pojazdami, przewożącymi pasażerów z miejsca parkingowego na teren terminala.
Asysta na lotnisku – jeśli potrzebujesz wsparcia przy odprawie, pomocy przy kontroli bezpieczeństwa czy skorzystania z wózka inwalidzkiego, jak najbardziej możesz skorzystać ze wszystkich tych benefitów. Warto wiedzieć, że na lotnisku mamy do czynienia również ze specjalnymi punktami, w których jak najbardziej możemy poprosić asystę o pomoc w konkretnym działaniu.
Dostanie się na pokład samolotu – tak zwany „priority boarding” umożliwia sprawne wejście na pokład, a co za tym idzie, zajęcie komfortowego miejsca. W przypadku, kiedy samolot czeka na nas na płycie lotniska, możemy skorzystać chociażby ze specjalnych wind, które umożliwiają bezpieczne i komfortowe wejście na pokład.
Pomoc w trakcie lotu i po wylądowaniu – z jakiej pomocy możemy skorzystać w trakcie lotu i wtedy, gdy już wylądujemy? Między innymi ze wsparcia podczas korzystania z toalety, odbioru bagażu, dotarciu do wyjścia z lotniska, a także z pomocy medycznej, jeśli poczujemy taką potrzebę.
Podróżowanie jest dziś znacznie łatwiej dostępne niż jeszcze kilka dobrych lat temu – co więcej, niskie ceny biletów zachęcają do odkrywania nowych miejsc właśnie poprzez transport lotniczy! Niezależnie od tego czy jesteśmy osobami sprawnymi czy z niepełnosprawnościami – jak najbardziej może podróżować samolotem w sposób wygodny i bezpieczny. Realne wsparcie asystenta zarówno przed lotem, w jego trakcie, jak i po wylądowaniu sprawia, że nie musimy obawiać się trudności, które moglibyśmy napotkać zarówno na samym w sobie lotnisku, jak i w trakcie lotu. Kluczowym elementem udanego podróżowania pozostaje rezerwacja odpowiedniego miejsca parkingowego – oraz możliwość skorzystania ze specjalnego busa, który dowiezie nas na płytę lotniska, gdzie będziemy mogli zająć się kolejnymi etapami podróży.
Czytaj więcej:
Jak zaoszczędzić na parkingu przy CPK Warszawa?
Parking na lotnisku Okęcie – czy warto wykupić abonament?
Parking blisko lotniska – opinie i wrażenia z usługi parkingowej z transferem na lotnisko Chopina