Odszkodowanie za opóźniony i zagubiony bagaż – co powinieneś wiedzieć
W sytuacji, gdy bagaż rejestrowany zaginął, został uszkodzony lub dotarł z opóźnieniem – pasażerowi należy się odszkodowanie od linii lotniczych. Aby je uzyskać należy od razu na lotnisku zgłosić szkodę, a następnie przeprowadzić procedurę reklamacyjną.
- Zasady odpowiedzialności za bagaż zostały określone w obowiązującej od 1999 roku Konwencji Montrealskiej, według jej ustaleń bagaż od momentu nadania do chwili odbioru przez właściciela znajduje się pod ochroną linii lotniczych.
- Przepisy Konwencji respektowane są w 132 państwach oraz Unii Europejskiej, a ich dostosowanie do prawa unijnego skutkuje tym, że podróżny wylatujący z UE podlega ochronie nawet w sytuacji, gdy jest pasażerem linii lotniczej kraju,
w którym Konwencja Montrealska nie obowiązuje.
Ile wynosi odszkodowanie za zagubiony, opóźniony lub zniszczony bagaż?
Jednostką stosowaną do rozliczeń odszkodowań z tytułu przewozu towarów jest SDR – międzynarodowa jednostka rozrachunkowa o charakterze bezgotówkowym. W celu określenia wysokości odszkodowania jednostki przelicza się po średnim kursie NBP obowiązującym w chwili zdarzenia. Dla bagażu uszkodzonego i opóźnionego obowiązująca stawka wynosi 1288 SDR ( obecnie wartość jednego SDR oscyluje na poziomie 6 zł ).
Kurs SDR zamieszczany jest na ostatniej pozycji w tabeli średnich kursów walut NBP.
Kwota 1288 SDR to górna granica odszkodowania, które ma pokryć straty pasażera. Może być wyższa w sytuacji, gdy pasażer nadając bagaż złoży specjalną deklarację i wniesie obowiązującą opłatę, wtedy linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność do wysokości zadeklarowanej kwoty.
Jak postępować w przypadku uszkodzonego bagażu?
- Reklamację należy zgłosić od razu na lotnisku. Biuro reklamacji bagażowych ( ” Baggage claim” , sekcja ” Lost and Found” ) znajduje się na każdym lotnisku. Pracownik biura przyjmuje zgłoszenie i sporządza raport PIR ( Raport Niezgodności Bagażowej ), należy go zatrzymać do dalszej procedury reklamacyjnej. Warto posiadać np. zdjęcia lub film uszkodzonego bagażu, chociaż nie jest to wymagane.
- Do linii lotniczych wysyłamy pisemną reklamację ( listownie, e-mailem lub za pośrednictwem specjalnego formularza ).
W reklamacji muszą znaleźć się następujące dane: - numer i data lotu, numer rezerwacji
- wysokość roszczenia i wybrana forma rekompensaty
- kopia raportu PIR
- kopia kwitu bagażowego
- numer rachunku bankowego z imieniem i nazwiskiem właściciela.
- Reklamację należy wysłać w ciągu 7 dni, po upływie tego terminu skarga może zostać odrzucona.
Opóźniony bagaż – co robić?
Opóźnienie dostawy bagażu rejestrowanego jest powodem do wystąpienia o odszkodowanie. Można domagać się zwrotu kosztów poniesionych na zakup artykułów pierwszej potrzeby w czasie oczekiwania na bagaż.
- Wysokość odszkodowania i zasady jego wypłaty regulują takie same przepisy jak w przypadku bagażu uszkodzonego ( patrz wyżej).
- Sposób postępowania jest taki sam, jak przy uszkodzeniu bagażu: reklamację składamy od razu na lotnisku, a następnie wysyłamy pisemną skargę do linii lotniczych. Do pisemnej reklamacji oprócz szczegółowych informacji na temat lotu, swoich roszczeń, numeru konta bankowego oraz kopii raportu PIR i kwitu bagażowego dołączamy rachunki i paragony za rzeczy zakupione w czasie oczekiwania na bagaż. Posiadanie dowodów zakupów jest ważne do udowodnienia poniesionych kosztów.
- Reklamację na opóźniony bagaż należy wysłać w terminie 21 dni od dnia dostarczenia bagażu.
Zagubiony bagaż – i co dalej?
Jeśli Twój bagaż nie zostanie dostarczony w ciągu 21 dni lub linie lotnicze przyznają, że zaginął – masz prawo do odszkodowania.
- Podobnie jak w poprzednich przypadkach – maksymalna wysokość odszkodowania wynosi 1288 SDR. W wyjątkowej sytuacji wysokość kwoty może być wyższa – przy złożonej i opłaconej specjalnej deklaracji.
- Rekompensata służy pokryciu – w wyniku niedostarczenia bagażu – poniesionych strat. Aby określić wysokość strat należy dostarczyć liniom lotniczym rachunki za rzeczy znajdujące się w walizce oraz samą walizkę.
- Procedura reklamacyjna jest taka sama jak w przypadku bagażu uszkodzonego lub opóźnionego( patrz wyżej).
- Brak bagażu zgłaszamy na lotnisku.
- Do linii lotniczych wysyłamy pisemną reklamację ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi lotu, swoich roszczeń i formy rekompensaty, kopią raportu PIR , kopią kwitu bagażowego, numerem konta oraz kopią paragonów za walizkę i jej zawartość.
- W przypadku zaginięcia bagażu do pasażera należy udowodnienie jego wartości. W tym celu trzeba wysłać przewoźnikowi listę rzeczy znajdujących się w zaginionej walizce oraz faktury/dowody zakupu potwierdzające ich wartość.
- Co zrobić, jeśli nie posiadasz żadnych rachunków i innych dowodów zakupu? Niektóre linie lotnicze oferują pasażerom odszkodowanie na podstawie wagi bagażu. Za każdy kilogram bagażu proponują 22 SDR , czyli na dzień dzisiejszy około 132 PLN.
- Reklamację najlepiej wysłać jak najwcześniej, nie mniej nie ma w tym przypadku obowiązującego, nieprzekraczalnego terminu.
Problem z uzyskaniem odszkodowania za bagaż – gdzie zwrócić się o pomoc?
Jeżeli linie lotnicze odmawiają wypłaty przysługującego odszkodowania można zgłosić skargę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, Warszawa plac Powstańców Warszawy 1, w godzinach 8.30 – 16.30.
22 556 – 06 – 00
Porady udzielane są bezpłatnie.
Zobacz więcej:
- Parking przy Lotnisku Chopina – czy warto rezerwować parking z wyprzedzeniem?
- Parking przy Lotnisku Chopina 24H – dla naszych Klientów czynny non stop
- Parking Lotnisko Chopina – dodatkowe usługi w cenie parkingu
- Parking Lotnisko Chopina – ile trwa transfer na lotnisko oraz z lotniska Chopina na parking naszej firmy
- Odbiór pasażerów z lotniska Chopina w Warszawie